Sunday 31 July 2011

Kebaikan Ramadhan al- Mubarak


Bulan Ramadhan mempunyai banyak kelebihan antaranya:

1. Bulan diturunkan Al-Quran :

Firman Allah SWT  maksudnya : "Bulan Ramadhan padanya diturunkan al-Quran yang mempunyai keterangan-keterangan yang nyata sebagai petunjuk kepada manusia" (Surah al-Baqarah ayat 185)


2. Bulan penuh berkat :

Bulan Ramadan merupakan satu bulan yang disebut sebagai bulan mulanya rahmat, ditengahnya pengampunanNya dan akhirnya merdeka daripada api neraka.


Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW  bersabda maksudnya : "Apabila bulan Ramadan telah datang maka dibukalah pintu-pintu syurga, dihapuslah pintu-pintu neraka dan di ikatlah semua syaitan."(Hadis Riwayat Muslim)

3. Bulan Penghapusan dosa :

Rasulullah SAW  bersabda maksudnya : "Sesiapa berpuasa Ramadan dan berjaga malamnya dengan penuh kepercayaan dan ketelusan ikhlasnya nescaya diampunkan dosanya yang telah lalu."

4. Bulan diturunkan Lailatul Qadar :

Firman Allah SAW. maksudnya : "Sesungguhnya kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul Qadar. Dan tahukah kamu apa dia Lailatul Qadar itu. Lailatul Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu diturunkan malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka untuk mengutus segala urusan.Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar"  (Surah al-Qadr ayat 1-5)





~ Thank you for reading ~

No comments:

Post a Comment